Juniorijoukkueet
tarvitsevat toimiakseen erilaisia taloudellisia tukitoimintoja. Tätä
nykyä Rauman Lukko ry:n hallituksen jäsenenä toimiva Mikko Aikko
on ollut mukana vuonna 2008 syntyneen poikansa joukkueessa
joukkueenjohtajana, ja hän jos kuka tietää kuinka suuri rooli
vanhemmilta ja ulkopuolelta tulevilla panostuksilla on.
-
Varainkeruussa ehdottomasti tärkeimmässä roolissa ovat pelaajien
vanhemmat. He ovat se peruskivi, jonka varaan jokainen joukkue
perustaa budjettinsa ja sitä kautta toimintansa raamit, Aikko
painottaa.
Rahoitusmuodot ja varainkeruumahdollisuudet ovat
monimuotoiset.
- Yrityspuolen yhteistyökumppanit ovat yksi
erittäin tärkeä lasten harrastusten mahdollistaja. Mainostuottoa
ja vastikkeetonta tukea on tänäpäivänä paljon, sillä yritykset
haluavat kantaa yhteiskuntavastuusta oman osansa.
Aikko
kertoo, että osa yrityksistä haluaa logonsa näkyviin, toiset taas
haluavat tukea nimettöminä.
- Sekä mainostaminen että
vastikkeeton tuki ovat molemmat yhtä tärkeitä. Ne ovat signaaleja
siitä, että yritykset ovat hyvällä asialla. Monessa tapauksessa
firmat haluavat tukea omien työntekijöidensä lasten
harrastamista.Toimimalla näin, he tietyllä tapaa myös sitouttavat
työntekijöitään.
Kun puhutaan junioriurheilusta, on kyse
enemmänkin tukemisesta kuin suoranaisesta mainostamisesta. Tässä
toki on viime vuosina tapahtunut muutosta, sillä joukkueet pystyvät
itse tarjoamaan kumppaneilleen lisänäkyvyyttä esimerkiksi
sosiaalisen median kanavissa.
- Hyville ideoille on aina
tilausta, monet joukkueet tekevät mielellään näkyvyyden eteen
myös töitä. Yritykset pystyvät hyödyntämään joukkueen kanssa
yhdessä tehtyjä juttuja omissa medioissaan. Jokaisessa yhteistyössä
on oma hieno tarinansa kerrottavaksi, ja se on se juttu, mikä
yrityksenkin kannattaa näissä ottaa huomioon.
- Meillä on
esimerkiksi poikien joukkueella yhteistyökumppani, jonka kanssa
olemme järjestäneet pariinkin kertaan poikien ja äitien yhteisiä
leivontahetkiä joulun alla. Kyseinen yritys sai hyvää sisältöä
jaettavaksi Facebook-sivuilleen ja joukkue taas kartutti kassaansa
myymällä luomuksiaan, joiden raaka-aineet leipomo meille lahjoitti.
Leivontaillan päätteeksi kaikilla mukana olleilla oli hymy huulilla
ja suu makeana.
Myös perinteiset mainospaikat ja
varainkeruumahdollisuudet ovat edelleen tärkeässä roolissa.
-
Seuran puolelta on varattu tietyt mainospaikat pelipaidoista ja
jokaisella joukkueella on niissä myös omat mainospaikkansa. Rauman
Lukossa joukkueet voivat myydä myös Tuki-Areenan seinille
mainoksia, joista he saavat oman myyntiprovisionsa, Aikko kertoo.
-
Lisäksi seuralla ja joukkueilla on omia arpajaisiaan ja
kioskimyyjäisiä, myös turnauslehtisten ja turnausten yhteydessä
voidaan talkoovoimin myydä provisiolla paikallisten yritysten
tuotteita.
Maalaus- tai haravointitalkoot, ja omat, vanhempien
toimesta läpivietävät kotiturnaukset taas kartuttavat joukkueiden
kassoja, mutta luovat samalla myös tärkeää yhteenkuuluvuuden
tunnetta ja me-henkeä, jota todella tarvitaan.
- Hyvässä
lykyssä samat pojat ja vanhemmat voivat pyöriä samoissa
harjoituksissa ja halleissa vuosikausia. Paikallisille yrityksille ja
vähän paksumman lompakon omaaville voinkin vinkata, että ottavat
rohkeasti yhteyttä Lukon juniorijoukkueiden joukkueenjohtajiin, jos
esimerkiksi kiinteistöjen maalipinnat kaipaisivat päivitystä tai
tarjolla olisi jokin muu urakka, joka on tekijöitä
vailla.
Yhteistyö on sanan varsinaisessa merkityksessä
molemmin puoleista tukemista.
- Esimerkkinä voidaan nostaa
sellainen fakta, että 2009 syntyneitä pelaajia on Lukossa noin 50,
mikä tarkoittaa automaattisesti noin 50 perhettä, joissa jokaisessa
on potentiaalisia erilaisten palveluiden tarvitsijoita. Kenenkään
puolesta ei voi tietenkään luvata mitään, mutta hyvin usein
käytetään juuri niiden omien yhteistyökumppanien tarjoamia
palveluita.
Aikko on itse ammatiltaan myyntipäällikkö,
joten kun hän toimi joukkueenjohtajana, oli vastuu
yhteistyökumppanuuksista hänelle luontaista.
- Jokaisella
meillä on joukkueen taustoissa omat vahvuutensa ja osaamisalueensa,
ja niiden mukaan kannattaa operoida. Henkilökohtaisesti koen, että
kun saamme yhteistyökumppanien kanssa omalta osaltamme yhdessä
aikaan sen, että ilo paistaa poikien kasvoilla heidän
viilettäessään jäällä, niin onhan se kaikille
palkitsevaa.
Raumalaiset yritykset saavat Aikolta suurta,
ansaittua kiitosta.
- On hienoa kuinka tiiviisti Rauman seudun
yritykset ovat mukana tässä toiminnassa. Lukko-perhe on valtavan
laaja yhteisö, ja se tavoittaa ihmisiä yli maakuntarajojen.
Joukkueiden ja yritysten on hyvä miettiä yhdessä, miten kaikkien
yhteistyömuotojen potentiaalit saadaan hyödynnettyä. Haastetaan
rohkeasti perinteisiä keinoja ja keksitään porukalla uusia
juttuja.
15.04.2024 15.15 | Timo Elolle Yrjö Salminen -palkinto |
12.04.2024 18.00 | OP Länsi-Suomen Kettu-liigan palkinnot 2023-2024 |
03.04.2024 12.00 | Rauman Lukko ry yhteistyöhön Salon Kiekkohaiden ja Harjun Kiekon kanssa |
01.04.2024 12.30 | Lukko ry:n hallitus kaudelle 2024-2025 |
12.03.2024 11.30 | Varusvaraston kausi on päättynyt |
01.03.2024 11.30 | Lukon U20-joukkueen ja Juniorilukon kilpajoukkueiden ensi kauden valmennustiimit selvillä |