Meidän Lukko: Sponsoroinnista kaikkien toimintoja tukevaa yhteistyötä
SeuraJulkaistu: 05.02.2018 00.00

Meidän Lukko: Sponsoroinnista kaikkien toimintoja tukevaa yhteistyötä

Juniorijoukkueet tarvitsevat toimiakseen erilaisia taloudellisia tukitoimintoja. Tätä nykyä Rauman Lukko ry:n hallituksen jäsenenä toimiva Mikko Aikko on ollut mukana vuonna 2008 syntyneen poikansa joukkueessa joukkueenjohtajana, ja hän jos kuka tietää kuinka suuri rooli vanhemmilta ja ulkopuolelta tulevilla panostuksilla on.

- Varainkeruussa ehdottomasti tärkeimmässä roolissa ovat pelaajien vanhemmat. He ovat se peruskivi, jonka varaan jokainen joukkue perustaa budjettinsa ja sitä kautta toimintansa raamit, Aikko painottaa.

Rahoitusmuodot ja varainkeruumahdollisuudet ovat monimuotoiset.

- Yrityspuolen yhteistyökumppanit ovat yksi erittäin tärkeä lasten harrastusten mahdollistaja. Mainostuottoa ja vastikkeetonta tukea on tänäpäivänä paljon, sillä yritykset haluavat kantaa yhteiskuntavastuusta oman osansa.

Aikko kertoo, että osa yrityksistä haluaa logonsa näkyviin, toiset taas haluavat tukea nimettöminä.

- Sekä mainostaminen että vastikkeeton tuki ovat molemmat yhtä tärkeitä. Ne ovat signaaleja siitä, että yritykset ovat hyvällä asialla. Monessa tapauksessa firmat haluavat tukea omien työntekijöidensä lasten harrastamista.Toimimalla näin, he tietyllä tapaa myös sitouttavat työntekijöitään.

Kun puhutaan junioriurheilusta, on kyse enemmänkin tukemisesta kuin suoranaisesta mainostamisesta. Tässä toki on viime vuosina tapahtunut muutosta, sillä joukkueet pystyvät itse tarjoamaan kumppaneilleen lisänäkyvyyttä esimerkiksi sosiaalisen median kanavissa.

- Hyville ideoille on aina tilausta, monet joukkueet tekevät mielellään näkyvyyden eteen myös töitä. Yritykset pystyvät hyödyntämään joukkueen kanssa yhdessä tehtyjä juttuja omissa medioissaan. Jokaisessa yhteistyössä on oma hieno tarinansa kerrottavaksi, ja se on se juttu, mikä yrityksenkin kannattaa näissä ottaa huomioon.

- Meillä on esimerkiksi poikien joukkueella yhteistyökumppani, jonka kanssa olemme järjestäneet pariinkin kertaan poikien ja äitien yhteisiä leivontahetkiä joulun alla. Kyseinen yritys sai hyvää sisältöä jaettavaksi Facebook-sivuilleen ja joukkue taas kartutti kassaansa myymällä luomuksiaan, joiden raaka-aineet leipomo meille lahjoitti. Leivontaillan päätteeksi kaikilla mukana olleilla oli hymy huulilla ja suu makeana.



Myös perinteiset mainospaikat ja varainkeruumahdollisuudet ovat edelleen tärkeässä roolissa.

- Seuran puolelta on varattu tietyt mainospaikat pelipaidoista ja jokaisella joukkueella on niissä myös omat mainospaikkansa. Rauman Lukossa joukkueet voivat myydä myös Tuki-Areenan seinille mainoksia, joista he saavat oman myyntiprovisionsa, Aikko kertoo.

- Lisäksi seuralla ja joukkueilla on omia arpajaisiaan ja kioskimyyjäisiä, myös turnauslehtisten ja turnausten yhteydessä voidaan talkoovoimin myydä provisiolla paikallisten yritysten tuotteita.

Maalaus- tai haravointitalkoot, ja omat, vanhempien toimesta läpivietävät kotiturnaukset taas kartuttavat joukkueiden kassoja, mutta luovat samalla myös tärkeää yhteenkuuluvuuden tunnetta ja me-henkeä, jota todella tarvitaan.

- Hyvässä lykyssä samat pojat ja vanhemmat voivat pyöriä samoissa harjoituksissa ja halleissa vuosikausia. Paikallisille yrityksille ja vähän paksumman lompakon omaaville voinkin vinkata, että ottavat rohkeasti yhteyttä Lukon juniorijoukkueiden joukkueenjohtajiin, jos esimerkiksi kiinteistöjen maalipinnat kaipaisivat päivitystä tai tarjolla olisi jokin muu urakka, joka on tekijöitä vailla.

Yhteistyö on sanan varsinaisessa merkityksessä molemmin puoleista tukemista.

- Esimerkkinä voidaan nostaa sellainen fakta, että 2009 syntyneitä pelaajia on Lukossa noin 50, mikä tarkoittaa automaattisesti noin 50 perhettä, joissa jokaisessa on potentiaalisia erilaisten palveluiden tarvitsijoita. Kenenkään puolesta ei voi tietenkään luvata mitään, mutta hyvin usein käytetään juuri niiden omien yhteistyökumppanien tarjoamia palveluita.

Aikko on itse ammatiltaan myyntipäällikkö, joten kun hän toimi joukkueenjohtajana, oli vastuu yhteistyökumppanuuksista hänelle luontaista.

- Jokaisella meillä on joukkueen taustoissa omat vahvuutensa ja osaamisalueensa, ja niiden mukaan kannattaa operoida. Henkilökohtaisesti koen, että kun saamme yhteistyökumppanien kanssa omalta osaltamme yhdessä aikaan sen, että ilo paistaa poikien kasvoilla heidän viilettäessään jäällä, niin onhan se kaikille palkitsevaa.

Raumalaiset yritykset saavat Aikolta suurta, ansaittua kiitosta.

- On hienoa kuinka tiiviisti Rauman seudun yritykset ovat mukana tässä toiminnassa. Lukko-perhe on valtavan laaja yhteisö, ja se tavoittaa ihmisiä yli maakuntarajojen. Joukkueiden ja yritysten on hyvä miettiä yhdessä, miten kaikkien yhteistyömuotojen potentiaalit saadaan hyödynnettyä. Haastetaan rohkeasti perinteisiä keinoja ja keksitään porukalla uusia juttuja.